AMERIKA
Thesis Exhibition at the New Wight Gallery, University of California, Los Angeles. 2024
Installation view
Untitled (PRIVATE), wardrobe, light bulb
Untitled (PRIVATE), wardrobe, light bulb
Untitled (PRIVATE), wardrobe, light bulb
Crossed Legs. A detail
Crossed Legs, dining chairs, pentyhose, coat rack, light bulb
Crossed Legs. A detail
Installation view
Untitled (TELEPHONE), wardrobe, light bulb, dress shirt Video: The Man Who Disappeared, 4:40 min (Password: LANG)
Untitled (TELEPHONE). A detail
Untitled (TELEPHONE). A detail
Body Press, shoes, briefcase, newspaper, cigarette case, cigarette
Double bed, twin bed frame, light bulbs
Double bed, twin bed frame, light bulbs
AMERIKA (Thesis Exhibition) at the New Wight Gallery, University of California, Los Angeles. 2024
Amerika focuses on the relationship between the cinematic genre of Film Noir and many of its filmmakers’ biographies — Jewish immigrants who escaped Europe during the 30s, following the Nazi party’s rise to power. Through this relationship, the transition from the surreal-nightmarish sphere of German Expressionism to the realist-corrupt Noir environment, is examined as an expression of their living experiences. Two distinct movements observed in Noir films mirror those in the filmmakers’ biographies: that of displacement, which uproots the protagonist from their familiar surroundings; and that of the protagonist himself, a constant movement of escape and concealment.

The installation leads the viewer into a house comprising three sections -an entrance hall, a staircase and a bedroom. While the furniture’s façades are kept intact, their interiors displace the domestic space into a Noir-ish environment, following the nature of the cinematic image -flat, framed and repetitive- and the techniques of the movie set- manipulative use of lighting, proportions and segmentation. Similar to the Noir film, where the movement from one scene to another fosters a sense of displacement, Amerika infiltrates objects, cutting holes and deconstructing them, as a way of initiating the transformation from one structure to another.
אמעריקע (תערוכת תזה), 2024, גלריית New Wight, אוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג׳לס.
המיצב אמעריקע עוסק ביחסים שבין הז׳אנר הקולנועי ׳הסרט האפל׳ (Film Noir) לבין הביוגרפיה של רבים  מיוצריו- קולנוענים יהודים אשר ברחו מגרמניה עם עליית הנאצים לשלטון. דרכם נבחן המעבר מהמרחב הסוריאליסטי-מסוייט של האקספרסיוניזם הגרמני של שנות העשרים, לזה הריאליסטי והמושחת של פילם נואר כביטוי של חווית חיים, כאשר ההגזמה הסוריאליסטית הופכת בשנות ה-30 למציאות חיה. שתי תנועות המניעות את עלילת הסרט האפל נוכחות ביתר שאת גם בחווית ההגירה של אותם קולנוענים: תנועת העקירה אשר פועלת על הדמות הראשית וממקמת אותה בסביבה זרה ומאיימת, ותנועת הגיבור- תנועה בלתי נפסקת של בריחה והסתתרות. 

אמעריקע מובילה את הצופה אל תוך בית המחולק לשלושה מקטעים- חלל כניסה, גרם מדרגות וחדר שינה. חפצי הריהוט יוצרים מערך דרמטי של אור וצל, חזרתיות וזוויות חדות, והופכים את המרחב הביתי לסט קולנועי- נוארי. היציאה למסע הבריחה והחיפוש אחר נתיבי מילוט הם אלו המניעים את תנועת העקירה ואת הזרתו של המרחב הביתי המוכר. בדומה לתנועת גיבור הסרט האפל המבקש להיחלץ מסצינה אחת לזו שאחריה, המיצב מבקש לחשוב על תנועת ההיחלצות ככזו המעצבת מחדש את האובייקט, מפרקת אותו תוך שהיא מאפשרת את המעבר ממבנה אחד לאחר.
Back to main page